În prezent, lumea este într-o continuă schimbare, iar învățământul nu face excepție. Profesorii trebuie să se adapteze noilor tehnologii și să înțeleagă particularitățile generațiilor Z și Alpha, care reprezintă viitorul societății. Aceste generații sunt foarte diferite de cele precedente și, prin urmare, necesită o abordare diferită din partea profesorilor. În consecinţă, şcoala este determinată să răspundă adecvat, oferind societăţii oameni pregătiţi corespunzător nevoilor de producţie materială şi spirituală. Din orice unghi ar fi privită problema perfecţionării învăţământului şi adaptării lui la condiţii noi se impune, ca singură soluţie pentru asigurarea echilibrului necesar între şcoală şi societate, între societate şi om.
Provocările actuale ale învățământului din România sunt multiple. Pe lângă faptul că dascălii trebuie să fie pregătiți pentru a face față tehnologiilor avansate, aceștia trebuie să se adapteze și particularităților elevilor din generațiile Z și Alpha. În ultima perioadă s-a vorbit frecvent despre Generațiile X,Y,Z, Alpha, clasificarea acestora făcându-se în funcție de anul nașterii (Generația X, de exemplu, e reprezentată de cei născuți între 1965 și 1979, Generația Y îi desemnează pe cei născuți între 1980 si 1994, cunoscuți drept Millenials, din Generația Z , cei născuți intre 1995 si 2009, iar din Generația Alpha, făcând parte nativii din perioada 2010-2024.
A face parte dintr-o anumită generație este unul dintre acei factori biografici care nu se referă doar la vârstă, ci și la contextul social din punct de vedere spațio-temporal. Astfel, generația Z reprezintă grupul populației de tineri care s-au născut în mijlocul revoluției tehnologice, nativi digitali care nu concep lumea fără Internet, rețelele sociale, YouTube și tot ceea ce oferă lumea virtuală. Sunt strâns legați de utilizarea tehnologiilor, fiind deplin familiarizați cu utilizarea dispozitivelor încă de la naștere.
Aceste generații au crescut cu tehnologia, având un nivel de conectivitate și acces la informații mai mare decât orice generație anterioară. În plus, acești elevi sunt mult mai individualiști și independenți decât elevii din generațiile anterioare, fiind obișnuiți să ia decizii rapide și să se adapteze la situații noi.
Un alt aspect important pe care profesorii trebuie să îl ia în considerare este schimbarea modului de învățare. În trecut, învățarea se făcea prin intermediul manualelor și al lecțiilor predate de profesori. Astăzi, elevii pot accesa informații din orice colț al lumii prin intermediul internetului. Aceștia au nevoie de o abordare mai flexibilă și interactivă din partea profesorilor. În plus, elevii din generațiile Z și Alpha au o atenție mult mai scurtă decât generațiile anterioare, ceea ce poate fi o provocare pentru profesori, care trebuie să îi țină pe elevi interesați și motivați pe toată durata orei de curs.
Schimbările tehnologice și economice rapide la care asistă copiii din generația Alpha schimbă si modul în care ei se vor raporta, în viitor, la sfera și valorile profesionale.
Avem o mare răspundere morală faţă de copiii care ne sunt încredinţaţi ca elevi. Atitudinea şi strădaniile noastre vor avea efecte deosebit de importante asupra procesului maturizării copilului. Unul dintre principalii factori care contribuie la angajarea copilului în activitatea de învăţare este exemplul pe care îl poate desprinde din însăşi viaţa şi comportarea învăţătorului său. Acesta este pentru elev modelul pe care îl imită. Nu există elev care să nu caute să îşi imite învăţătorul în atitudini, gesturi, ticuri, îmbrăcăminte etc.
În concluzie, adaptarea la particularitățile generațiilor Z și Alpha este o provocare importantă pentru profesorii din România și din întreaga lume. Pentru a face față acestor provocări, profesorii trebuie să fie pregătiți să schimbe modul de predare și să utilizeze tehnologia în procesul de învățare. De asemenea, profesorii trebuie să se concentreze pe abilitățile cheie pe care elevii le vor necesita în viitor și să creeze oportunități pentru aceștia să le dezvolte. Prin adaptarea la particularitățile generațiilor Z și Alpha, profesorii pot ajuta elevii să își dezvolte potențialul și să se pregătească pentru un viitor într-o lume în continuă schimbare. Generațiile Z și Alpha sunt cele mai tehnologizate și interconectate generații din istorie, și vor continua să schimbe modul în care învățământul este livrat și absorbit în viitor. Prin urmare, profesorii trebuie să fie pregătiți să abordeze aceste schimbări cu entuziasm și să își adapteze metodele de predare pentru a se asigura că elevii lor sunt pregătiți să facă față provocărilor viitoare.